Markkinointi-infografiikka kansikuva

Näin teet korkeatasoista markkinointi-infografiikkaa

Markkinointi-infografiikka on taitolaji. Muutama vuosi sitten infografiikka-buumi räjähti. Markkinoijat innostuivat uudesta visuaalisen kerronnan muodosta, ja kaikilla piti olla oma infografiikka. Ilman tarkempaa tietämystä infografiikoita tilattiin tekijöiltä, jotka eivät tunteneet, miten tehdään hyviä infograafeja.

Sisältö oli kelvotonta. Tieto huonosti esillä. Ja lukijat pettyivät.

Surkeat markkinointi-infografiikat olivat vähällä mustata koko infografiikan maineen, mutta onneksi ajat ovat muuttuneet runsaasti noista muutaman vuoden takaisista tapahtumista.

Hyvin suunniteltu, ajatuksella käsikirjoitettu, taidolla piirretty ja lukijaa viihdyttävä infografiikka on viestintämuoto, jolle on edelleen runsaasti kysyntää.

Visuaalinen sisältö on erinomainen tapa vaikuttaa yleisöön ja saada huomiota. Vuonna 2015 60% markkinoijista uskoi, että infograafikan käyttö lisääntyy vuoden 2016 aikana.

Kännyköiden ja sosiaalisen median maailmassa kykymme paneutua yksittäisiin asioihin on yhtä hyviä kuin kultakalalla. Tämä korostaa vain tarvetta tehdä visuaalista sisältöä. Laadukas infografiikka saa jakoja ja tykkäyksiä kolme kertaa enemmän kuin muuntyyppiset sisällöt.

Lue seuraavassa vinkit, mitä markkinoijan kannattaa huomioida infografiikkaa laadittaessa.

 

1. Valitse markkinointi-infografiikkaan sopiva aihe

Tyyli

Mieti, millainen infografiikka sopisi parhaiten juuri sinun alallesi ja keskeisiin viesteihisi. Aikajana-infografiikka kertoo loistavasti muutosta esimerkiksi teknologiassa ja ajattelussa. Opastyyliset infografiikat auttavat jakamaan monimutkaiset asiat simppeleiksi askeliksi. Vertailevassa infografiikassa verrataan kahta konseptia (esim. yrittäjät vs. työntekijät). Käytä aikaasi Nerdgraphin ja Visual.lyn kaltaisissa palveluissa ja arvioi infografiikka-tyylejä. Millaisia ideoita niiden pohjalta syntyy?

 

Suositut aiheet

Tiedät varmasti alallasi tämän hetken kuumimmat puheenaiheet. Olisiko niistä infografiikan pohjaksi? Hakukoneoptimoinnin kannalta on hyvä idea tutkia Google Trendsiä ja hakea alaasi liittyviä aiheita. Voit käyttää lähteenäsi myös muita keskustelukanavia. Esimerkiksi Reddit-kanavat tai LinkedIn Pulse voivat olla hyviä ideapankkeja.

 

Käytä vanhaa sisältöäsi

Käy läpi vanhoja blogipostauksia, presentaatioita ja white papereita. Poimi sieltä sisällöt, jotka ovat edelleen kiinnostavia ja infografiikan arvoisia. Ikivihreät aiheet ovat erinomaisia infografiikan aiheita. Tämä antaa erinomaisen vastineen rahallesi, kun infografiikka saa katselukertoja vielä pitkän ajan päästä sen alkuperäisestä julkaisusta.

 

Vaihda näkökulmaa

Jos aiheestasi on tehty jo hyvä ja suosittu infografiikka, niin ei kannata tehdä samaa uudestaan. Voit sen sijaan lähestyä aihetta erilaisesta näkökulmasta. Herätä huomiota ottamalla kantaa kiistanalaisiin asioihin ja saa aikaan keskustelua sosiaalisessa mediassa.

Vielä yksi juttu. Älä ikinä tee infografiikkaa, jonka tarkoituksena on vain mainostaa brändiä, tuotetta tai palvelua. Infografiikan pitää antaa yleisölle lisäarvoa. Kerro yleisöllesi kiinnostavia faktoja maailmasta tai kerro, miten he voivat lisätä omaa hyvinvointiaan.

 

2. Tutki

Lähteesi ovat infografiikkasi verenkierto. Ilman uskottavia lähteitä infografiikkasi on kuollut potilas.

 

Faktat ja tilastot

Etsi organisaatiostasi dataa, jota voisi esittää visuaalisesti. Onko teillä tietoa alan trendeistä, myynnistä tai asiakkaista? Näitä kaikkia voidaan hyödyntää infografiikan lähteinä. Jos budjetti antaa myöten, infografiikkaa varten voi tehdä uusia selvityksiä.

Verkosta löytyy myös erinomaisia datalähteitä. Suosittelen hyödyntämään avoimen tiedon lähteitä. Esimerkiksi Maailman pankki tarjoaa dataa maailman maista. Eurostat kertoo Euroopan maiden kehityksestä.

Suomessa on taas lukuisia hyviä lähteitä. Sotkanet on tilasto- ja indikaattoripankki väestön terveyden ja hyvinvoinnista sekä palvelujärjestelmän toiminnasta. Yhteiskunnan kehitystä kuvaavia indikaattoreita löydät Findikaattori.fi-palvelusta. Tilastokeskuksen Paavo-tietokannasta saa tietoa, joka menee jopa postinumeroaluetasolle.

Kun käytät lähteitä varmista, että lähteesi ovat luotettavia ja tieto ajankohtaista. Akateemisesti tuotettu tieto otetaan aina enemmän tosissaan kuin iltapäivälehtien uutiset. Muista merkitä lähteesi infografiikan footeriin tietojen tarkistamiseksi.

 

Lainaukset

Vaikka lainaukset ovat yksittäisten ihmisten ajatuksia, niin ne voivat lisätä huomattavasti infografiikan uskottavuutta. Muutamat lainaukset infografiikassa (erityisesti jos ne ovat ripauksen humoristisia) voivat lisätä infograafiin inhimillistä otetta.

Muista käyttää lähteenäsi alan eksperttejä ja muita arvostettuja puhujia.

 

3. Kirjoita markkinointi-infografiikka

Nyt kun infografiikkasi koostuu mielenkiintoisista faktoista ja tilastoista, on aika käydä tarinan kimppuun.

 

Ajattele visuaalisesti

Visuaalinen ajattelu on avainasemassa infografiikan onnistumiseen. Tekstien pitää olla kyllin ytimekkäitä ja relevantteja, jotta ne tukevat kuvitusta. Copywriterit ovat erinomaisia tekstin kiteyttämisessä, joten tekstien vilauttaminen heille voi olla hyvä idea.

Pidä kieli yksinkertaisena ja vältä pitkiä sanaleikkejä. Infografiikka on näyttämistä, ei kertomista.

 

Rakenna tarina

Ilman hyvää tarinaa infografiikka on toisiinsa liittymättömiä asioita ja yleisö hämmentyy. Hyvän tarinan avulla lukijat pääsevät infografiikassa visuaaliselle matkalle, joka rikastaa heidän tietämystään. Kuvittele itsesi lukijan asemaan ja mieti infografiikan tavoitetta (esim. opettaa tai viihdyttää). Tämän jälkeen lähde rakentamaan sisältöä lukijan asemasta käsin. Varmista, että tarina etenee loogisesti, tieto annostellaan sopivissa palasissa ja johtopäätökset ovat koherentteja.

Infografiikan otsikon tulee kertoa, minkä lisäarvon lukija saa infograafin lukemalla. Mihin kysymykseen infografiikka vastaa? Esittely on yleensä tekstivoittoisin osuus, jossa infograafi summataan parilla kolmella lauseella.

Panosta myös väliotsikoihin. Ne auttavat lukijaa paremmin hahmottamaan kokonaisuuden.

 

Oikoluku

Kuulostaa itsestään selvältä, mutta kirjoitusvirheet voivat vähentää huomattavasti infografiikan uskottavuutta. Kun infograafi on valmis, lue se vielä kertaallen läpi ja tarkista kokonaisuus toisella silmäparilla. Jos olet työstänyt infograafia pitkään, on todella vaikea havaita omia virheitään. Tämän vuoksi toisen tekemä oikoluku on todella tärkeää. Blogin kirjoitusvirheeseen verrattuna infografiikan typot ovat työläämpiä korjata, sillä korjaukset tehdään infografiikan luontiin käytetyn ohjelman kautta.

 

4. Design

Infografiikassa ei ole kyse vain kauniista ulkonäöstä vaan sen täytyy palvella ennen kaikkea todenmukaisen tiedon välittämisen tarkoitusta. Usein vedoksien tekeminen on hyvä idea. Se auttaa hahmottamaan kokonaisuutta ja varmistaa, ettei projekti lähde alkumetreillä väärään suuntaan.

 

Selkeys

Infografiikka täynnä kuvia, tekstejä ja datapisteitä ei ole silmälle miellyttävää luettavaa. Älä vaaranna liialla kohinalla infografiikan tärkeintä tavoitetta välittää jokin selkeä viesti. Muista jättää infografiikkaan white spacea ja silmälle tilaa liikkua. Yleensä valkoinen pinta-ala vain parantaa infograafin luettavuutta. Muista myös marginaalit. Visuaaliset elementit toimivat paremmin infografiikan keskiosassa kuin liian lähellä reunoja.

Infografiikka on yleensä 800 pikseliä leveä ja niin pitkä kuin tarinankerronta vaatii. Jos tarvitset lisää sisältöä, pidennä infografiikkaa pystysuunnassa. Koska webbisisältöä katsotaan nykyisin paljolti puhelimilla, on järkevää tehdä sisällöstä mobiiliystävällistä. Tämä takaa myös sen, että infografiikat on helpompi jakaa eteenpäin.

 

Värit ja fontit

Värit vaikuttavat mielialaamme ja käsitykseemme visuaalisen esityksen estetiikasta. On tärkeää valita värit, jotka sopivat infografiikan teemaan. Jos infografiikka viestii vakavista asioista, voi olla järkevää käyttää ystävällisiä pastellisävyjä. Ympäristöä käsittelevässä infografiikassa olisi taas luontevaa käyttää luonnon värejä. Valitse infografiikkaan kahdesta neljään värejä. Jos käytät tätä enemmän värejä, niin visuaalinen yhteneväisyys kärsii. Hyviä väriteemoja voi suunnitella esimerkiksi Adobe Color -työkalulla.

Myös tekstien tulee olla visuaalisesti yhteneväisiä. Käytä kahta tai korkeintaan kolmea fonttia. Tee leipätekstit ja otsikot omalla fontilla. Yrityksen virallista fonttia ei ole pakko käyttää infografiikassa, mikäli se ei sovellu infografiikan käyttöön. Infograafin on tarkoitus tuoda lisäarvoa yleisölle, ei mainostaa yritystäsi.

 

Graafit

Käytä graafityyppejä, jotka tuovat parhaiten esille ne puolet datasta, jotka haluat esittää. Älä käytä mitään, mikä näyttää siltä, että se olisi suoraan otettu Microsoft Excelistä. Perinteisiin graafityyppeihin kannattaa turvautua, jos on epävarma, mikä toimii hyvin. Luovemmat visualisoinnit taas jättävät paremman muistijäljen, mutta vaativat suunnitelijalta enemmän. Blogissani on paljon esimerkkejä erilaisista visualisointityypeistä.

Muista, että tärkein tavoitteesi on välittää graafin keskeinen viesti selkeästi.

 

Ikonit

Infografiikan ikonien pitää olla visuaalisesti yhteneväiset. Jos haluaa tehdä erottuvia ikoneita, on mahdollista piirtää kuvakkeet itse alusta alkaen. Kustannustehokkainta on kuitenkin hankkia käyttöönsä ikonipankki, jossa on infografiikan kannalta olennaiset ikonit mukana samalla visuaalisella ilmeellä.

 

Brändäys

Sisällytä grafiikkaan yrityksesi logo ja webbiosoite. Näiden avulla yleisö löytää tiensä brändätylle sivullesi. Jos yrityksesi värit sopivat infografiikan aiheeseen, niin niitäkin voidaan infografiikassa.

 

5. Infografiikan mainostaminen

Nyt infografiikkasi on valmis. Bravo! Sinulla on käsissäsi jotakin todella jakamisen arvoista. Katsotaanpa, miten laitetaan infografiikka-investointisi poikimaan.

 

Landing Page -optimointi

Varmista, että sivu on mahdollisimman käyttäjäystävällinen. Lisää sosiaalisen median nappulat infografiikan yhteyteen (mm. Twitter, Pinterest, Facebook). Voit myös antaa lukijoille upotettavan HTML-koodin, jolla infografiikan saa kopioitua omalle sivulle.

 

Blogittajat

Blogistit etsivät aina hyvää ja relevanttia visuaalista sisältöä yleisölleen. Niin kauan kuin infografiikka on kiinnostava, sinun pitäisi löytää samasta aiheesta muita kirjoituksia Googlesta. Ota yhteys sivun omistajaan ja kerro, että löysit hänen sivunsa, kun tutkit aihetta. Kerro mitä pidit kirjoituksesta, ja kysy olisiko hän kiinnostunut näkemään infografiikan samasta aiheesta.

Tämä ei ole päällekäyvä pyyntö repostata infografiikka, vaan annat blogisteille ainutlaatuisen mahdollisuuden levittää laadukasta visuaalista sisältöäsi. Jos blogittaja pitää grafiikasta, infografiikan voi kevyesti tuunata vastaamaan blogin ulkoasua lisäämällä esimerkiksi logon.

 

Sähköposti

Jos uskot, että infografiikka kiinnostaisi meililistasi tilaajia, lähetä heille sähköpostia. On parasta linkittää infografiikka landing pagellesi, sillä sitä kautta sen voi saada leviämään laittamiesi sosiaalisen median painikkeiden kautta. Jos infografiikkasi liittyy tuotteisiin tai palveluihin, linkitä infografiikkaa niihin relevantteihin sivuihin.

 

Sosiaalinen media

Kun laitat infografiikkasi Twitteriin ja Facebookiin, lisää aina thumbnail-kuvat ja linkki sivullesi. Eri sosiaalisen median alustat käyttävät erilaisia kuvakokorajoitteita. Rajaa kaikki thumbnailit yksilöllisesti vastaamaan kutakin sosiaalista mediaa.

Voit tehdä infografiikasta myös useita postauksia. Rajaa thumbnailiin eri kohdat infografiikasta.

Instagramiin ei ole mahdollisuutta lisätä linkkejä. Tämän vuoksi sinne kannattaa postata kokonaisuuksina infografiikan palasia. Jos haluat olla oikein luova, voit tehdä Youtube-videon, jossa näkyy infografiikan eri palasia.

SlideShare on erinomainen alusta postata infografiikan osia jaettavassa muodossa. Tällöin kannattaa antaa infografiikan suunnittelijan erotella palaset järkeviksi kokonaisuuksiksi presentaatiomuotoon. Älä myöskään unohda, että voit presentoida infografiikan osana Powerpoint-presentaatioitasi.

 

Lopuksi

Kannattaa muistaa, että sisältömarkkinoinnin filosofiana on tehdä enemmänkin mainetta loistavana sisällöntuottajana kuin puristaa kaikki raha irti infografiikasta. Mitä enemmän ihmiset kunnioittavat asiantuntemustasi ja luottavat brändiin, sitä paremmin saatte konversioita pitkällä aikavälillä.

Infografiikkaan ja sisältömarkkinointiin panostaminen on maraton, ei sprintti. Digitaalisella aikakaudella onnistumisessa sisältömarkkinointi on erittäin tärkeää. Loistavalla infografiikalla saat merkittävää etua kilpailijoihisi nähden.

Tämä kirjoitus oli suomenkielinen referaatti erinomaisesti englannikielisestä kirjoituksesta The Ultimate Guide to Infographic Marketing. Toivottavasti suomenkielisesti kirjoituksesta oli teille apua.

Mikäli haluatte apua infografiikan toteuttamiseen, autan mielelläni erilaisissa infografiikkaan ja tiedon visualisointiin liittyvissä projekteissa. Autan kaikissa infografiikan vaiheissa, joita tässäkin blogikirjoituksessa on kuvattu hyvin yksityiskohtaisesti. Ota yhteyttä ja jutellaan lisää.

Lisää artikkeleita samasta aiheesta:

Tilaa Infograafikon uutiskirje

Välitän uutiskirjeen tilaajille uusimmat täällä julkaistavat infografiikat. Lisäksi uutiskirjeen tilaajana saat uusimmat vinkkini, miten jokainen voi esittää tietoa paremmin ja visuaalisemmin. Vinkit perustuvat kokemuksiini infografiikan ja datavisualisoinnin asiantuntijana.